سئو چيست | SEO چيست

۶ بازديد

سئو يكي از زيرمجموعه‌هاي ديجيتال ماركتينگ است كه اگر در فضاي آنلاين فعاليت داشته باشيد يا به موضوعات مرتبط با آن علاقمند باشيد، ناگزير هستيد براي يادگيري آن وقت بگذاريد.

احتمالاً شما هم چنين جملاتي (يا مشابه آن‌ها) را زياد شنيده‌ايد:

«شما بايد روي سئو سرمايه گذاري كنيد.»

«شما ديده نمي‌شويد؛ اگر در صفحه اول گوگل نباشيد اصلاً حضور شما در فضاي آنلاين بيهوده است.»

«چرا سئوكار نمي‌آوريد تا مسئوليت بهينه سازي سايت شما براي موتورهاي جستجو را به عهده بگيرد؟»

«اگر سايت … هنگام جستجوي كلمه … در صفحه‌ي اول گوگل مي‌آيد، به خاطر يك سري تكنيك است. اسم اين تكنيك ها سئو است.»

«الگوريتم ها عوض شده. كافئين؟ پاندا؟ مرغ مگس خوار؟ كبوتر؟ سيستم ديپ مايند؟»

«ما مي‌توانيم شما را به صفحه‌ي اول موتور هاي جست و جو بياوريم. مطمئن باشيد اين منطقي‌ترين سرمايه گذاري شماست.»

درس‌هاي مربوط به سئو در متمم با هدف تربيت متخصص سئو طراحي نشده‌اند.

بلكه هدف اصلي ما، آشنايي دوستان متممي با كليات SEO و برخي از پايه‌اي‌ترين تكنيك هاي سئو است. تا هم بتوانند كارهاي ساده‌ و اوليه‌ي سئو براي سايت يا وبلاگ خود را مديريت كنند و هم در صورت علاقه، مسيري براي مطالعه و يادگيري بيشتر سئو پيش روي آنها ترسيم شود.

 

سئو مخفف چيست؟

كلمه‌ي SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است كه مي‌توان آن را به بهينه سازي سايت براي موتورهاي جستجو ترجمه كرد. البته خود سئو هم در فارسي بسيار رايج شده و حتي گاهي تركيب‌هاي اضافي و توصيفي و عبارات فعلي (مانند بهبود سئو، سئو كردن، سئو سازي) را نيز با آن مي‌سازند و به‌كار مي‌برند.

هدف روش هاي سئو اين است كه هنگام جستجوي كاربران در گوگل و ساير موتورهاي جستجو، اين موتورها رتبه‌ي بهتري را به مقاله‌ها و محتواي يك سايت اختصاص دهند.

تعريف سئو و چند نكته درباره SEO

اگر چه به نظر نمي‌رسد تاكيد بر اهميت SEO چندان ضروري باشد،‌ اما بد نيست مروري به برخي آمارهاي منتشر شده درباره موتورهاي جستجو داشته باشيم‌.

طبيعي است كه با توجه به روش اجراي تحقيق، آمار و ارقام ارائه شده توسط منابع مختلف، مي‌توانند متفاوت باشند؛ بنابراين شايد بهتر باشد به جاي تمركز بر مقدار دقيق اعداد، بيشتر به مقياس و اهميت نسبي آنها توجه كنيم:

مردم جهان روزانه بين ۶ تا ۷ ميليارد بار از موتورهاي جستجو استفاده مي‌كنند.

 هفتاد تا هشتاد درصد جستجوگران، به لينك‌هايي كه به صورت تبليغ (با پرداخت پول) توسط موتورهاي جستجو از جمله گوگل، نمايش داده مي‌شوند، نگاه نمي‌كنند.

 كسي كه از طريق كليك كردن روي لينك در موتور جستجو وارد فضاي آنلاين شما مي‌شود، در مقايسه با كسي كه شما براي بازاريابي به سراغ او رفته‌ايد، براي تبديل شدن به يك مشتري هزينه‌ي كمتري خواهد داشت.

جستجو بر روي موبايل طي سال‌هاي اخير همواره روندي افزايشي داشته و از سال ۲۰۱۵ به بعد، سرچ موبايل از سرچ دسكتاپ بيشتر شده است. همچنين در حال حاضر، سهم دسكتاپ در ميان ابزارهاي اتصال به اينترنت در سطح جهان كمتر از ۵۰ درصد است.

 

چه چيزهايي با سئو اشتباه گرفته مي‌شوند؟

 

گاهي اوقات، كساني كه با SEO آشنا نيستند،‌ آن را به عنوان يك جانشين رايگان براي بازاريابي و تبليغات در نظر مي‌گيرند.

اما بايد به خاطر داشته باشيم كه توجه به اصول سئو اگر به شيوه‌اي علمي و دقيق و تخصصي انجام شود، اتفاقاً راهكاري زمان‌بر، دشوار و گران‌قيمت است.

كسب و كاري كه مي‌خواهد در موتورهاي جستجو وضعيت مطلوبي داشته باشد، بايد نكات بسياري را رعايت كند كه موارد زير، تنها بخش كوچكي از آنهاست:

 توليد دائمي محتواي اصيل و بدون كپي كاري (درس مرتبط: توليد محتوا)

به روز كردن محتواي قديمي بر اساس اطلاعات و نيازهاي جديد

ايجاد حس رضايت در خوانندگان و كاربران

قانع كردن بازديدكنندگان به اينكه مدت بيشتري را در سايت شما بگذرانند

همه‌ي اين كارها، هزينه‌بر هستند و هميشه و هر روز بخشي از وقت و منابع شما را به خود اختصاص خواهند داد.

SEO همچنين، يك كمپين تبليغاتي نيست كه به عنوان يك پروژه با بودجه‌اي مشخص و در يك محدوده‌ي زماني مشخص، اجرا شود.

همچنانكه يك مجموعه تكنيك و اصول فني هم نيست.

بلكه نوعي نگرش به محيط وب و توليد محتوا و شكلي متفاوت از حضور در فضاي آنلاين است.

اگر چنين نگاهي را باور نداشته باشيم، به احتمال زياد SEO به يكي از شيوه‌هاي قدرتمند براي هزينه كردن بي‌فايده‌ي پول و منابع كسب و كار ما تبديل خواهد شد.

 

تكنيك هاي سئو كلاه سياه در برابر سئو كلاه سفيد

يكي ديگر از بحث‌هاي رايج در تحليل سئو سايت‌ها، طبقه‌بندي راهكارهاي سئو و بهينه سازي وب سايت است. اين طبقه‌بندي را معمولاً به صورت تكنيك هاي سئو كلاه سياه (Black Hat) در برابر سئو كلاه سفيد (White Hat) مطرح مي‌كنند.

اگر بخواهيم تفاوت سئو كلاه سياه و كلاه سفيد را خيلي مختصر توضيح دهيم بايد بگوييم كه سئو كلاه سفيد، مي‌كوشد يك محتواي ارزشمند را به بهترين شكل ممكن به گوگل و ساير موتورهاي جستجو معرفي كند.

اما سئو كلاه سياه، مي‌كوشد با شناسايي نقطه ضعف‌ها و محدوديت‌هاي الگوريتم‌هاي سئو، سايت را به شكلي بهينه سازي كند كه رتبه سئو بهتري به دست بياورد.

معمولاً با توسعه و هوشمندتر شدن الگوريتم‌ها، اين روش‌ها هم كارايي خود را از دست مي‌دهند و فضا براي سئوكارهاي كلاه سياه، تنگ‌تر مي‌شود.

 

هدف ما در درس سئو چيست؟ افزايش بازديد گوگل

اين نكته را تقريباً همه پذيرفته‌اند كه بزرگترين و ارزان‌ترين و معتبرترين مسير ورود به يك سايت موتورهاي جستجو هستند.

آشنايي با SEO و فلسفه آن، چيزي نيست كه مختص برنامه‌نويسان و طراحان سايت باشد. خصوصاً با توجه به توسعه‌ي الگوريتم‌هاي جستجو و هوشمندتر شدن موتورهاي جستجو، عملاً همه‌ي كساني كه مستقيم و غيرمستقيم در وب‌سايت يك كسب و كار نقش ايفا مي‌كنند، لازم است با اصول و مباني و منطق سئو آشنا باشند.

در مجموعه درس‌هاي SEO چيست در متمم مي‌كوشيم مباني كلي سئو، كاربردها و نكات كليدي در آن را خدمت شما ارائه كنيم.

موارد زير از جمله نكاتي هستند كه در اين مجموعه درس مورد توجه قرار خواهيم داد:

  آشنايي با موتورهاي جستجو و وظيفه آنها

  چه كارهايي انجام دهيم تا موتورهاي جستجو و به طور خاص گوگل، ما را به مخاطبان خود نمايش دهند؟

  چه سهمي از موفقيت در سئو به خاطر تكنيك است و چه سهمي به خاطر محتوا؟
برخي از مهمترين تكنيك هاي سئو (ابزارهاي سئو)

اما شكل حرفه‌اي‌تر يادگيري سئو اين است كه ابتدا مفهوم سئو داخلي (On-page SEO) و سئو خارجي (Off-page SEO) را ياد بگيريد و سپس، تكنيك‌هاي مربوط به هر يك از اين دو شاخه را با جزئيات بيشتر و دقيق‌تر بررسي كنيد و بياموزيد.

 سئو داخلي و سئو خارجي چه هستند؟ تفاوت سئو داخلي و خارجي چيست؟
برخي از منابع و مراجع مورد استفاده و استناد در آموزش سئو

ما در هر درس، بسته به موضوع، منبع مورد استفاده را به صورت شفاف و مشخص نقل مي‌كنيم.

اما در ميان منابع مورد استفاده، چند سايت و وبلاگ هستند كه محتواي آنها كليدي‌تر است و عملاً در سطح جهان، مرجع محسوب مي‌شوند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.