عكاسي تبليغاتي چيست؟

۷ بازديد

عكاسي تبليغاتي ، نوعي عكاسي چالش برانگيز است كه به طور همزمان از چند فرم هنري مختلف بهره مي‌گيرد. يك عكاس تبليغاتي ، علاوه بر داشتن احساس قوي بايد توانايي درك متقابل و درست از خواست، ذائقه و نياز كارفرماي خود را نيز داشته باشد. كار كردن با كساني كه كارشان تجارت و بازرگاني است و براي ارائه محصولات خود وسواس خاصي دارند، يكي ديگر از جنبه‌هاي مشكل اين نوع از عكاسي است. بدون شك يك عكاس تبليغاتي با استعداد، سهم ويژه‌اي در موفقيت تجاري كارفرماي خود ايفا خواهد كرد.

عكاسي تبليغاتي چيست ؟


وقتي به يك تبليغ نگاه مي‌كنيد، اولين چيزي كه توجه شما را جلب مي‌كند چيست؟ آيا در وهله‌ي اول، به حرف‌ها و نوشته‌ها نگاه مي‌كنيد؟ قطعا نه!

اگر شما مثل عموم مردم باشيد، اولين چيزي كه توجه شما را در يك آگهي تبليغاتي به خود جلب مي‌كند، تصوير و عكس موجود در آگهي خواهد بود. بيشتر اوقات يك عكس، سرنوشت آگهي تبليغاتي را تعيين مي‌كند و افراد با توجه به كيفيت و قابل توجه بودن تصوير، به ساير اجزاء تبليغ نگاه و توجه مي‌كنند.

استفاده از جنبه‌هاي گرافيكي مانند عكس در تبليغات، باعث بالا رفتن شانس آگهي براي ديده شدن توسط مخاطب مي‌شود. عكس تبليغاتي ، به معناي گرفتن عكس از يك محصول يا خدمات به منظور معرفي و تبليغ آن است.

البته عكس تبليغاتي ، نبايد تنها با كيفيت و فريبنده باشد ؛ بلكه بايد چشم‌نواز، سرگرم كننده و جذاب نيز باشد. يك عكس تبليغاتي نبايد فقط توجه مشتري را جلب كند، بلكه بايد بتواند مشتري را متقاعد كند كه به اين خدمات يا كالا نياز دارد!

تنها چند روش محدود براي برداشت  يك عكس تبليغي مناسب وجود دارد. عكس تبليغاتي از كالاها را مي‌توان در حين استفاده و كاربرد آنها و يا بر روي يك زمينه خالي و سياه برداشت. براي اضافه كردن جذابيت بصري و تحريك حس كنجكاوي مخاطب، ممكن است محصول را در يك موقعيت يا مكان غير معمول نمايش دهيم.

عكاسي از خدمات نسبت به عكاسي از محصول، مقداري چالشي‌تر اما شدني است! يك روش ساده اين است كه در تصوير، زندگي عادي بدون آن خدمات خاص را نشان دهيد. مبالغه كردن هم يكي ديگر از راه‌هاي گرفتن عكس تبليغاتي از خدمات است.

عكس‌هاي تبليغاتي ، عموما به منظور چاپ گرفته مي‌شوند، به عنوان مثال، چاپ در روزنامه يا چاپ يك مجله تبليغاتي، هرچند در فضاي مجازي يا تلويزيون و مانند آن هم، از عكس تبليغاتي استفاده مي‌شود.

يك عكاس تبليغاتي چكار مي كند؟

يك عكاس تبليغاتي حرفه‌اي، براي آنكه بتواند يك عكس تبليغي مناسب بگيرد، بايد بداند كه به چه نوع عكسي نياز دارد؟ چنين آگاهي و دانشي، مستلزم داشتن درك مناسب و يك گفتگوي كامل و واضح با كارفرما يا سفارش دهنده‌ي عكس است.

در اين گفتگو، كارفرما بايد به صورت دقيق و شفاف، مشخص كند كه به دنبال چه نوع عكسي است و مي‌خواهد چه پيامي را از طريق عكس و تبليغ خود به مخاطب منتقل كند. بعد از اينكه دو طرف به يك درك متقابل از تصويري كه به دنبال آن هستند رسيدند، عكاس مي‌تواند به فراهم سازي مقدمات برداشت عكس خود بپردازد.

مقدمات كار شامل فراهم سازي كالا و محصول توسط كارفرما و توليد كننده و همينطور تعيين محل عكاسي به وسيله عكاس است. بسته به نوع كالايي كه قرار است تصوير آن توسط عكاس گرفته شود، محل عكاسي متفاوت خواهد بود. گاهي اوقات مكان مناسب، يك فضاي داخلي و گاهي يك مكان بيروني يا فضاي باز  خواهد بود.

تعيين محل عكاسي، همانطور كه گفته شد به عهده و نظر عكاس است كه با توجه به دانش و تجربه خود اين تصميم را مي‌گيرد.

ممكن است از افراد مدل هم در يك عكس تبليغاتي استفاده كنيم. مثلا مدل ممكن است در حال استفاده يا نگه داشتن كالاي تبليغي مورد نظر باشد. در مورد عكس از خدمات، معمولا خود سفارش دهنده و همكارانش سوژه عكس قرار مي‌گيرند.

به محض فراهم شدن مقدمات كار، عكاس اقدام به برداشت چند تصوير اوليه از سوژه  و در حالت‌هاي مختلف مي‌كند. متداول نيست كه يك عكاس حرفه‌اي، صد يا دويست عكس در يك حالت از يك سوژه برداشت كند. تنها تعداد معدودي از عكس‌ها به درد بخور خواهند بود و بقيه داراي مشكل و بدون استفاده هستند.

مرحله بعد، روتوش و انجام كارهاي گرافيكي روي عكس‌هاي برداشت شده و به طور كلي ويرايش آنهاست. استفاده از افكت‌هاي ويژه با كمك نرم‌افزار، از جمله كارهايي است كه معمولا عكاس بر روي تصوير انجام مي‌دهد. مثلا اگر يك لكه بر روي يك ليوان آب سيب باشد، به شدت از جذابيت كالا كم خواهد كرد. در اينجا لازم است عكاس با استفاده از نرم‌افزار، اثر لكه را از بين مي‌برد تا حس طراوت يك سيب تازه را به مخاطب القا كند.

يك عكاس تبليغاتي به چه دانش هايي نياز دارد؟

صنعت تبليغات، به شدت رقابتي است و موفقيت در اين رشته، نياز به برخي دانش‌ها و اطلاعات ضروري دارد. داشتن يك مدرك تخصصي و گذراندن دوره‌هاي ويژه، يكي از ضروريات كار يك عكاس حرفه‌اي تبليغاتي است. وجود شم روانشناسي، اطلاعاتي راجع به بازاريابي و همچنين درك فرهنگي، از جمله چيزهايي است كه براي موفقيت نياز داريد. همچنين اصول حرفه‌اي عكاسي را هم نبايد فراموش كنيد!

شناخت رنگ، نور، افكت، نرم افزار، فهم زيباشناختي و جلوه‌هاي بصري را هم بايد كسب كنيد تا يك عكاس تبليغاتي موفق شويد و البته سهم استعداد، هوش و تجربه را نيز نبايد ناديده گرفت.

چطور يك عكس تبليغاتي، روح و روان مخاطب را درگير مي كند؟

عكاسي و تبليغات، رابطه تنگاتنگي با يكديگر دارند. در واقع بيش از يك قرن است كه صنعت تبليغات از تصوير براي ارتباط با مخاطب بهره مي‌گيرد. تا زماني كه تصوير به گونه‌اي اصيل حرف بزند و بر جنبه‌ها و احساسات انساني ما تاثير بگذارد، مي‌تواند نقش اصلي را در تبليغ و معرفي محصولات بازي كند؛ همانطور كه عكس‌هاي آرشيوي براي بيش از 100 سال است اين نقش را به عهده دارند.

خوشبخاته ما در عصر ديجيتال زندگي مي‌كنيم، كه دست ما را براي بازي كردن با احساس مخاطب از طريق عكس‌هاي ديجيتالي باز كرده است. زماني كه فرم و محتوا در يك عكس به طرز منسجمي، هماهنگ و تركيب مي‌شوند، بيان صريح تصوير، بهترين ابزار براي تبليغ و معرفي يك كالا يا خدمات خواهد بود.

يك عكس چه به صورت ديجيتالي و در فضاي مجازي و چه براي چاپ گرفته شده باشد، بايد لحظه‌اي خاص و منحصربفرد را ثبت كند كه راوي يك داستان و منتقل كننده يك پيام باشد؛ پيامي كه در ضمير و ذات محصول نهفته است يا كاري كه آن محصول يا خدمات، قرار است براي مشتري انجام دهد. تصاوير ديجيتالي امكانات بيشتري براي اغراق در برخي ويژگي‌هاي سوژه را فراهم مي‌كنند؛ هر چند هميشه بهتر است عكس ريشه در واقعيت‌هايي داشته باشد كه مخاطب با آن ارتباط دارد و آن را تجربه كرده است. در واقع، عكاسي تبليغاتي با بهره گرفتن از تجربيات زودگذر يا ماندگار مخاطب، سعي مي‌كند اين تجربه‌هاي شخصي و تاريخي را براي تبليغ و معرفي يك برند يا كالاي خاص به خدمت بگيرد.

در عكس زير يك تلاش ناموفق تبليغي از شركت تويوتا به نمايش گذاشته شده است. طراح قصد داشته براي معرفي و تبليغ مدل آوالون جديد تويوتا، يك پيام عشق اثيري را به مخاطب منتقل كند اما متاسفانه به جاي يك تبليغ جذاب و دعوت كننده، احساسي كه به مخاطب مي‌رسد اين است كه خودروي بيچاره طعمه يك هيولاي دودي شده است.

يك نگاه گذرا به پشت پرده رواني عكاسي تبليغاتي

با وجود آن‌كه پيشرفت فناوري باعث بهينه شدن و ورود ابزارهاي قدرتمندتري در عرصه عكاسي تبليغاتي شده است، اما المان‌هايي كه در پس زمينه اين نوع عكاسي بوده است همچنان كاربردي و بدون تغيير باقي مانده است. با اينكه نحوه ارتباط با مخاطب، نسبت به گذشته تفاوت پيدا كرده است اما اين ارتباط هنوز به عنوان يك موضوع مهم و مقدس براي تيم‌هاي تبليغاتي پا بر جاست، تا از طريق اين ارتباط يك تصوير ماندگار از برندهاي تجاري خاص در ذهن مشتري ايجاد كنند.

در تبليغات مدرن، از اصول روانشناسي براي درك عميق‌تري از مصرف كننده، استفاده گرفته مي‌شود. اصول روانشناسي گشتالت كه از قدرت ادراك و تاثيرات آن بر رفتارهاي انساني صحبت مي‌كند، روشي فوق‌العاده مفيد براي تبليغ كنندگان ارائه مي‌دهد.

عكاسي تبليغاتي ، يكي از ابزارهاي نشان دهنده قدرت اصول روانشناسي گشتالت است. تصوير در اينجا، راوي يك داستان بر اساس تجربيات شخصي مخاطب است. بر اساس اصول روانشناسي گشتالت، شما از يك مفهوم كلي چيزي را دريافت مي‌كنيد كه لزوما به اجزاء آن مرتبط نيست! مثلا شما اگر تعداد زيادي عكس را با سرعت زياد به حركت در بياوريد، يك موجود زنده در حال حركت خلق مي‌كنيد كه همان شيوه انيميشن‌سازي است، اما اين موجود متحرك، الزاما با اجزاي خود كه همان تصاوير تنهاي بي جان هستند؛ در ارتباط نيست.

در واقع، ذهن ما داده‌هاي بصري را به صورت غير خطي و خلاق دريافت و تفسير مي‌كند. در ابتدا يك كليت از تصوير را برداشت كرده و بعد بر روي اجزا ساده و آشنا كه حاصل تجربيات شخص است، تمركز مي‌كند.

در عكس تبليغاتي زير، توليد كننده كفش‌هاي ورزشي به نام Pearl Izumi ، با بي‌توجهي به حس بسيار قوي و دردناكي كه نسبت به مرگ يك حيوان خانگي وفادار به نام سگ به وجود مي‌آيد و حاصل تجربه‌هاي شخصي ماست، در اين عكس به دنبال تبليغ اين مفهوم است كه توليداتش به شما اجازه مي‌دهد تا بيشتر بدويد! اما متاسفانه عدم توجه به اصول روانشناسي و تجربيات شخصي، باعث ايجاد يك ضد تبليغ شده است. كفش‌هاي ورزشي آخرين چيزي است كه بيننده در تصوير مشاهده مي‌كند.

در واقع، جزييات موضوع يا داستان اصلي در تصاوير با دين چندباره عكس است كه براي مخاطب كشف مي‌شود؛  و به همين دليل است كه توجه به اولين برداشتي كه از تصوير مي‌شود، اهميت فوق العاده‌اي دارد.

سخن پاياني :

عكاسي مانند ساير هنر‌ها و حرفه‌ها، از اصول و قواعد خاص خود پيروي مي‌كند و چنانچه اين اصول و قواعد به درستي و در جاي خود استفاده نشوند، ارزش هنري عكس از دست خواهد رفت. عكاسي تبليغاتي نيز، تابع اصول و قواعد مختص به خود است و اتفاقا از حساسيت بيشتري برخوردار است، زيرا در عكاسي تبليغاتي‌ ، ما قصد داريم محصول يا خدماتي را به يك مشتري بالقوه نشان دهيم و با مضموني كه در عكس ارائه مي‌دهيم در او ايجاد نياز كرده و او را ترغيب به خريد نماييم و در نهايت از او يك  مشتري بالفعل بسازيم. هر گونه اشتباه يا سهل‌انگاري در عكاسي تبليغاتي ، مي‌تواند منجر به از دست رفتن سرمايه هنگفتي شود و لطمات جبران ناپذيري را به برند تحميل نمايد.

انتخاب تيم عكاسي حرفه‌اي ، يكي از اولين گام‌هايي است كه براي معرفي محصول خود از راه تبليغات بايد برداريد.

سئو چيست | SEO چيست

۶ بازديد

سئو يكي از زيرمجموعه‌هاي ديجيتال ماركتينگ است كه اگر در فضاي آنلاين فعاليت داشته باشيد يا به موضوعات مرتبط با آن علاقمند باشيد، ناگزير هستيد براي يادگيري آن وقت بگذاريد.

احتمالاً شما هم چنين جملاتي (يا مشابه آن‌ها) را زياد شنيده‌ايد:

«شما بايد روي سئو سرمايه گذاري كنيد.»

«شما ديده نمي‌شويد؛ اگر در صفحه اول گوگل نباشيد اصلاً حضور شما در فضاي آنلاين بيهوده است.»

«چرا سئوكار نمي‌آوريد تا مسئوليت بهينه سازي سايت شما براي موتورهاي جستجو را به عهده بگيرد؟»

«اگر سايت … هنگام جستجوي كلمه … در صفحه‌ي اول گوگل مي‌آيد، به خاطر يك سري تكنيك است. اسم اين تكنيك ها سئو است.»

«الگوريتم ها عوض شده. كافئين؟ پاندا؟ مرغ مگس خوار؟ كبوتر؟ سيستم ديپ مايند؟»

«ما مي‌توانيم شما را به صفحه‌ي اول موتور هاي جست و جو بياوريم. مطمئن باشيد اين منطقي‌ترين سرمايه گذاري شماست.»

درس‌هاي مربوط به سئو در متمم با هدف تربيت متخصص سئو طراحي نشده‌اند.

بلكه هدف اصلي ما، آشنايي دوستان متممي با كليات SEO و برخي از پايه‌اي‌ترين تكنيك هاي سئو است. تا هم بتوانند كارهاي ساده‌ و اوليه‌ي سئو براي سايت يا وبلاگ خود را مديريت كنند و هم در صورت علاقه، مسيري براي مطالعه و يادگيري بيشتر سئو پيش روي آنها ترسيم شود.

 

سئو مخفف چيست؟

كلمه‌ي SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است كه مي‌توان آن را به بهينه سازي سايت براي موتورهاي جستجو ترجمه كرد. البته خود سئو هم در فارسي بسيار رايج شده و حتي گاهي تركيب‌هاي اضافي و توصيفي و عبارات فعلي (مانند بهبود سئو، سئو كردن، سئو سازي) را نيز با آن مي‌سازند و به‌كار مي‌برند.

هدف روش هاي سئو اين است كه هنگام جستجوي كاربران در گوگل و ساير موتورهاي جستجو، اين موتورها رتبه‌ي بهتري را به مقاله‌ها و محتواي يك سايت اختصاص دهند.

تعريف سئو و چند نكته درباره SEO

اگر چه به نظر نمي‌رسد تاكيد بر اهميت SEO چندان ضروري باشد،‌ اما بد نيست مروري به برخي آمارهاي منتشر شده درباره موتورهاي جستجو داشته باشيم‌.

طبيعي است كه با توجه به روش اجراي تحقيق، آمار و ارقام ارائه شده توسط منابع مختلف، مي‌توانند متفاوت باشند؛ بنابراين شايد بهتر باشد به جاي تمركز بر مقدار دقيق اعداد، بيشتر به مقياس و اهميت نسبي آنها توجه كنيم:

مردم جهان روزانه بين ۶ تا ۷ ميليارد بار از موتورهاي جستجو استفاده مي‌كنند.

 هفتاد تا هشتاد درصد جستجوگران، به لينك‌هايي كه به صورت تبليغ (با پرداخت پول) توسط موتورهاي جستجو از جمله گوگل، نمايش داده مي‌شوند، نگاه نمي‌كنند.

 كسي كه از طريق كليك كردن روي لينك در موتور جستجو وارد فضاي آنلاين شما مي‌شود، در مقايسه با كسي كه شما براي بازاريابي به سراغ او رفته‌ايد، براي تبديل شدن به يك مشتري هزينه‌ي كمتري خواهد داشت.

جستجو بر روي موبايل طي سال‌هاي اخير همواره روندي افزايشي داشته و از سال ۲۰۱۵ به بعد، سرچ موبايل از سرچ دسكتاپ بيشتر شده است. همچنين در حال حاضر، سهم دسكتاپ در ميان ابزارهاي اتصال به اينترنت در سطح جهان كمتر از ۵۰ درصد است.

 

چه چيزهايي با سئو اشتباه گرفته مي‌شوند؟

 

گاهي اوقات، كساني كه با SEO آشنا نيستند،‌ آن را به عنوان يك جانشين رايگان براي بازاريابي و تبليغات در نظر مي‌گيرند.

اما بايد به خاطر داشته باشيم كه توجه به اصول سئو اگر به شيوه‌اي علمي و دقيق و تخصصي انجام شود، اتفاقاً راهكاري زمان‌بر، دشوار و گران‌قيمت است.

كسب و كاري كه مي‌خواهد در موتورهاي جستجو وضعيت مطلوبي داشته باشد، بايد نكات بسياري را رعايت كند كه موارد زير، تنها بخش كوچكي از آنهاست:

 توليد دائمي محتواي اصيل و بدون كپي كاري (درس مرتبط: توليد محتوا)

به روز كردن محتواي قديمي بر اساس اطلاعات و نيازهاي جديد

ايجاد حس رضايت در خوانندگان و كاربران

قانع كردن بازديدكنندگان به اينكه مدت بيشتري را در سايت شما بگذرانند

همه‌ي اين كارها، هزينه‌بر هستند و هميشه و هر روز بخشي از وقت و منابع شما را به خود اختصاص خواهند داد.

SEO همچنين، يك كمپين تبليغاتي نيست كه به عنوان يك پروژه با بودجه‌اي مشخص و در يك محدوده‌ي زماني مشخص، اجرا شود.

همچنانكه يك مجموعه تكنيك و اصول فني هم نيست.

بلكه نوعي نگرش به محيط وب و توليد محتوا و شكلي متفاوت از حضور در فضاي آنلاين است.

اگر چنين نگاهي را باور نداشته باشيم، به احتمال زياد SEO به يكي از شيوه‌هاي قدرتمند براي هزينه كردن بي‌فايده‌ي پول و منابع كسب و كار ما تبديل خواهد شد.

 

تكنيك هاي سئو كلاه سياه در برابر سئو كلاه سفيد

يكي ديگر از بحث‌هاي رايج در تحليل سئو سايت‌ها، طبقه‌بندي راهكارهاي سئو و بهينه سازي وب سايت است. اين طبقه‌بندي را معمولاً به صورت تكنيك هاي سئو كلاه سياه (Black Hat) در برابر سئو كلاه سفيد (White Hat) مطرح مي‌كنند.

اگر بخواهيم تفاوت سئو كلاه سياه و كلاه سفيد را خيلي مختصر توضيح دهيم بايد بگوييم كه سئو كلاه سفيد، مي‌كوشد يك محتواي ارزشمند را به بهترين شكل ممكن به گوگل و ساير موتورهاي جستجو معرفي كند.

اما سئو كلاه سياه، مي‌كوشد با شناسايي نقطه ضعف‌ها و محدوديت‌هاي الگوريتم‌هاي سئو، سايت را به شكلي بهينه سازي كند كه رتبه سئو بهتري به دست بياورد.

معمولاً با توسعه و هوشمندتر شدن الگوريتم‌ها، اين روش‌ها هم كارايي خود را از دست مي‌دهند و فضا براي سئوكارهاي كلاه سياه، تنگ‌تر مي‌شود.

 

هدف ما در درس سئو چيست؟ افزايش بازديد گوگل

اين نكته را تقريباً همه پذيرفته‌اند كه بزرگترين و ارزان‌ترين و معتبرترين مسير ورود به يك سايت موتورهاي جستجو هستند.

آشنايي با SEO و فلسفه آن، چيزي نيست كه مختص برنامه‌نويسان و طراحان سايت باشد. خصوصاً با توجه به توسعه‌ي الگوريتم‌هاي جستجو و هوشمندتر شدن موتورهاي جستجو، عملاً همه‌ي كساني كه مستقيم و غيرمستقيم در وب‌سايت يك كسب و كار نقش ايفا مي‌كنند، لازم است با اصول و مباني و منطق سئو آشنا باشند.

در مجموعه درس‌هاي SEO چيست در متمم مي‌كوشيم مباني كلي سئو، كاربردها و نكات كليدي در آن را خدمت شما ارائه كنيم.

موارد زير از جمله نكاتي هستند كه در اين مجموعه درس مورد توجه قرار خواهيم داد:

  آشنايي با موتورهاي جستجو و وظيفه آنها

  چه كارهايي انجام دهيم تا موتورهاي جستجو و به طور خاص گوگل، ما را به مخاطبان خود نمايش دهند؟

  چه سهمي از موفقيت در سئو به خاطر تكنيك است و چه سهمي به خاطر محتوا؟
برخي از مهمترين تكنيك هاي سئو (ابزارهاي سئو)

اما شكل حرفه‌اي‌تر يادگيري سئو اين است كه ابتدا مفهوم سئو داخلي (On-page SEO) و سئو خارجي (Off-page SEO) را ياد بگيريد و سپس، تكنيك‌هاي مربوط به هر يك از اين دو شاخه را با جزئيات بيشتر و دقيق‌تر بررسي كنيد و بياموزيد.

 سئو داخلي و سئو خارجي چه هستند؟ تفاوت سئو داخلي و خارجي چيست؟
برخي از منابع و مراجع مورد استفاده و استناد در آموزش سئو

ما در هر درس، بسته به موضوع، منبع مورد استفاده را به صورت شفاف و مشخص نقل مي‌كنيم.

اما در ميان منابع مورد استفاده، چند سايت و وبلاگ هستند كه محتواي آنها كليدي‌تر است و عملاً در سطح جهان، مرجع محسوب مي‌شوند.

لوگو چيست و چرا اهميت دارد؟

۲ بازديد

همين الان به اطرافتون نگاه كنيد؛ حداقل ۵لوگو را مشاهده كرديد! ما در دنياي ارتباطات، تبليغات و گرافيك زندگي ميكينم. قطعا براي داشتن سهم مناسبي از بازار يا جذب حداكثري مخاطبين خدمت يا كالا توليدي، نياز به ديده شدن داريم. البته در ابتدا مشخص كنم هدف از مقاله ترويج گرافيك بد نيست و منظور از ديده شدن، صريحا “به شكل بد ديده شدن” نيست. شما هم مثل من مي دانيد لوگو هاي بد كدام ها هستند ولي با تعاريف اين مقاله به ادبيات مشتركي خواهيم رسيد.

 

لوگو چيست؟


“نشان‌واره” يا “لوگو” يا “آرم” عنصري گرافيكي از علائم ديداري است به‌طوري كه با سبك حروف يا قلم خاصي تنظيم شده يا با اشكال تصويري به صورت ويژه (و نه الزاماً خوانا) چيده شده‌است. شكل، رنگ، سبك حروف و … بايد مشخصاً از ديگر علايم مشابه ديگر متفاوت باشد.
نشان‌واره طرحي ملموس و متمايز براي نماياندن يك مجموعه، كالا يا سرويس مشخص است كه در كنار اشاره به برخي مفاهيم، گاهي ويژگي‌ها و هويت يك سازمان يا كالا را نيز بازمي‌نماياند.


به زبان ساده، لوگو يك نماد مختصر از نام به همراه اشاره به حوزه كسب و كار، براي حك شدن در ذهن مخاطبان است. دقت كنيد در ايجاد لوگو حداقل ها مهم هستند زيرا قرار است در زمان كوتاه در ذهن مخاطب (بيننده) جذابيت، زيبايي و مفهومي را انتقال دهد.

هدف لوگو چيست؟


در يك جمله كوتاه مي توان گفت هدف از طراحي لوگو، سرعت بخشيدن به ثبت و ماندگاري لوگو در ذهن ها و ديده شدن برند در مسير دلخواه صاحبان و مديران تجارت ها مي باشد.
زماني كه مخاطبين با طراحي لوگويي جذاب رو به رو مي شوند در زمان كوتاهي متوجه مفهوم كلي در طراحي آن مي شوند كه طرح و پيام لوگو را به خاطر ميسپارند.

چرا به لوگو نياز داريم؟


به تجربه و البته نتايج آماري ثابت شده است كه افراد (مخاطبين) به شركتي كه لوگوي خوب و استانداردي داشته باشد، بيشتر اعتماد مي كنند. همچنين روابط تجاري بهتر در ميان رقبا يا شركاي همسوي بازار از مزاياي داشتن يك لوگوي مناسب است. به هر حال نام نيك و ظاهري فاخر، هميشه در ياد مي ماند.

طراحي لوگو هنر نيست


خيلي از افراد فكر مي كنند كه چون لوگو يك عنصر بصري است پس طراحي آن يك كار هنري است. طراحي لوگو بايد يك ابزار استراتژيك باشد كه به شركت ها اجازه دهد در بازار قابل شناسايي باشند.

مخفي كاري در لوگو نداريم!


بسياري از افراد وقتي ميخواهند لوگو داشته باشند؛ تمايلي عجيب دارند تمام اسرار جهان را در آن پنهان سازند!
در بسياري از لوگوهاي موجود در بازار ميتوانيد مصداق اين جمله را مشاهده كنيد. چند پيامي يا چند مفهومي آفت اوليه لوگوهاي مبتدي است و بيشتر باعث اشتباه در مخاطب مي شود.
عجله نكنيد؛ با گذشت زمان و از طريق تعاملات مشتري با برند شركت ، معنا و مفهوم به لوگو اضافه خواهد شد.

چرا لوگو مهم است؟ اهميت آن چيست؟


همانطور كه در بالا گفته شد؛ لوگو نماد يك كسب و كار است و به نوعي چهره كسب و كار در بازار
وقتي كه شما يك لوگو را مشاهده مي كنيد بلافاصله آن را به خاطرات، تجربيات و نام برند ربط مي دهيد. لوگو باعث مي شود كه برند فورا قابل تشخيص باشد. لوگويي كه به خوبي طراحي شده است هميشه به ياد ماندني خواهد بود و به مشتريان كمك مي كند تا نام برند را به ياد داشته باشند.
شكل ها و رنگ ها هميشه روي مغز انسان تاثير مي گذارد و باعث مي شود راحت تر فرآيندها را به ياد بسپارد. اين بدان معناست كه اگر لوگوي شما منحصر به فرد باشد و به راحتي قابل تشخيص باشد فرد مي تواند به راحتي شركت شما را به ياد بياورد و بار ديگر هم از محصولات شما استفاده كند و شما را به دوستان معرفي كند.لوگو انتظارات شركت را نشان مي دهد و اگر نتواند مردم را جذب كند زمان و پول هدر مي رود و مخاطب به مشتري تبديل نمي شود.

در اولين ارتباط قوي باشيد


بسياري از شركت ها در جهان، فرصتي كوتاهي براي جذب مخاطبان دارند. اگر يك لوگو نتواند در دنياي ديجيتال امروز مخاطبان را تحت تاثير قرار دهد؛ مخاطبان سريع به جاي ديگري مي روند. برخي از صاحبان كسب و كار كه در ابتداي شروع كار خود اگر يك لوگوي ارزان و مبتدي استفاده مي كنند از ميزان تاثير اولين ارتباط، كه در ذهن مخاطب ايجاد مي شود بي خبر هستند.

لوگو همان برند نيست!


به مجموعه فعاليت هاي تجاري، اجتماعي يك شركت تجاري در بازار و رفتار شما با مخاطبان هويت برند را تشكيل مي دهد. هر چند در مواردي لوگو ميتواند از طريق مسئوليت پيام رساني خود يكي از پيام هاي تجاري يا ارزش هاي سازماني برند (شركت) را منتقل كند.در ارتباط هاي چند سال گذشته با شركت هاي تازه تاسيس متوجه اين اشتباه لغوي-مفهومي شده ام و پس از تحقيقات در خصوص واژه لاتين logo و brand نتيجه روشن از تفاوت اين دو واژه پيدا كردم. (توصيه ميكنم شما هم اين تحقيق را انجام دهيد).
به زبان ساده برند وجه تمايز نوع ارايه خدمت، ارزش هاي سازماني و … از رقبا است كه باعث مي شود نام بهتري در بازار هدف بدست آوريم و در كنار اين فعاليت ها لوگو بيشتر نقش نماد موفقيت يا عدم موفقيت برند را در بين مخاطبان دارد.
با اعتماد به دانش طراحان گرافيك در حوزه طراحي لوگو شما قادر خواهيد بود يك لوگوي قوي براي كسب و كار خود ايجاد كنيد.